Rozmiar czcionek: A A+ A++ | Zmień kontrast
Publiczny Zespół Szkolno - Przedszkolny im. Brygady Partyzanckiej "Grunwald" w Olszance

Wycieczka do Warszawy

Utworzono dnia 03.01.2023

Stolica przywitała nas jesienno-zimową pogodą . Zwiedzanie Warszawy  rozpoczęliśmy  od Cmentarza na Powązkach. Pierwszym etapem była część wojskowa stołecznej nekropolii, szczególnie kwatery poświęcone harcerzom z Szarych Szeregów. Byliśmy pod wrażeniem tego, ilu młodych ludzi zaangażowało się w walkę i  bezinteresownie złożyło swe życie na ołtarzu ojczyzny. Oczywiście na chwilę zatrzymaliśmy się przy  nagrobkach bohaterów i autora „Kamieni na szaniec”. Następnie odwiedziliśmy miejsca spoczynku zasłużonych ludzi świata sportu, kultury, sztuki, nauki.  Entuzjaści piłki nożnej mogli zobaczyć grobowce Kazimierza Górskiego i Kazimierza Deyny oraz innych legendarnych już sportowców np. Kamili Skolimowskiej.

W godzinach popołudniowych spotkaliśmy  się z panią przewodnik w Parku Saskim, byliśmy świadkami zmiany warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Razem z naszą opiekunką  udaliśmy się na dwugodzinny spacer po Warszawie.  Trasa zwiedzania wiodła przez Plac Piłsudskiego, obok Hotelu Bristol, przed Pałacem Prezydenckim, Pomnikiem Mickiewicza, obok Kolumny Zygmunta i obejmowała swoim zasięgiem Stare Miasto wraz z kościołami i  Pomnikiem Małego Powstańca. Każdy z obiektów nosił w sobie jakąś historię. Wysłuchaliśmy zajmującej opowieści o niezwykłych gościach najsłynnniejszego hotelu, zatrzymaliśmy się pod kolumną króla- niemego świadka wielu wydarzeń historycznych. Po popołudniu obiektem  naszego zainteresowania  był Zamek Królewski. Przez dwie godziny oglądaliśmy pełne przepychu i bezcennych dzieł sztuki komnaty królewskie. Około 18 godziny udaliśmy się do miejsca zakwaterowania.

Drugi dzień pobytu rozpoczął od zrealizowania trasy objazdowej i zobaczenia  newralgicznych punktów na mapie Warszawy- znanych uczelni, konsulatów, siedziby Sejmu.  Dwugodzinny pobyt w Muzeum Powstania Warszawskiego okazał się żywą lekcją historii, przybliżył nam realia życia w okupowanej stolicy. Pokazał bezmiar cierpienia, tragedii z jakimi musieli zmierzyć się  powstańcy, ale także przejawy optymizmu, szukania „normalności” w nienormalnej sytuacji. Wysłuchaliśmy opowieści powstańców, obejrzeliśmy powstańcze pamiątki. Zrozumieliśmy, jak czuli się powstańcy przemieszczający się kanałami, choć przez chwilę mogliśmy doświadczyć  grozy i tragizmu tamtych czasów. Zobaczyliśmy zrównaną z ziemią stolicę, utrwaloną na  filmie „Miasto ruin”. Później udaliśmy się w kierunku  Biblioteki Uniwersyteckiej podziwiać niezwykłe ogrody na jej dachu, by w końcu dotrzeć do wyczekiwanego przez wszystkich miejsca- Centrum Nauki Kopernik. Kolejne trzy godziny upłynęły nam na eksplorowaniu , sprawdzaniu, mierzeniu, doświadczaniu tych wszystkich niezwykłych zjawisk, procesów, które powstały dzięki ludzkiej inteligencji i wyobraźni.

Ostatni dzień rozpoczął się od zwiedzania Pałacu na Wodzie w Łazienkach. Wszyscy udaliśmy  się pod  najsłynniejszy na świecie pomnik Chopina, a następnie w stronę Belwederu. Końcowym etapem wycieczki była wizyta w  Pałacu w Wilanowie. Wieczorem szczęśliwie dotarliśmy do domu.

Wyjazd do Warszawy był dla nas ogromnym przeżyciem. Stolica zachwyciła nas swoim ogromem, żywiołowością, energią. Program wycieczki był atrakcyjny, chcieliśmy zobaczyć jak najwięcej. Wszyscy doszli do jednego wniosku- trzy dni to zdecydowanie za krótko! Pozostały nam wspaniałe wspomnienia, pamiątki, zdjęcia i mocne postanowienia- musimy tam wrócić:)

Chcielibyśmy serdecznie podziękować firmie DANTUR z zorganizowanie wycieczki i profesjonalną opiekę.